4 پاسخ

  1. ویژگی عددی جامعه ،پارامتر ها را با حروف یونانی نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر معین یک پارامتر است آن را با حرف µ نشان می دهیم

    ویژگی عددی نمونه، آماره ها را با حروف لاتین نشان می دهند. مثلاً میانگین اجاره بهاهای یک نمونه ی تصادفی ۴۰ تائی از آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر یک آماره است آن را با حرف نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم ۴۰۰۰۰=X بار همچنین میانگین اجاره بهاهای یک زیر نمونه ی ۲۰ تایی از آپارتمان های دو اتاق خوابه نوساز در آن شهر یک آماره است آن را هم با نشان می دهیم. مثلاً می نویسیم ۴۵۰۰۰=X بار

  2. پارامتر جامعه مقداری است ثابت و پایدار و تا موقعی که خود جامعه تغییر نکند ، پارامتر جامعه تغییر نمی کند.
    آماره مقداری است متغیر و ناپایدار بدین معنی که از یک نمونه به نمونه ی دیگر تغییر می کند. مثلاً اگر ما ۵ نمونه ی تصادفی ۴۰ تائی از اجاره بهاهای آپارتمانهای دو اتاق خوابه ۱۰۰ متری را در یک شهر معین برگیریم احتمالاً نمونه های ما پنج متفاوت خواهند داشت.

  3. هر پارامتر، ویژگی عددی جامعه ای است. پارامتر ها را با حروف یونانی نشان می‌دهند.
    مثلاً میانگین اجاره بهاهای آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر معین یک پارامتر است آن را با حرف µ نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم ۴۰۰۰۰=µ.

    هر آماره،ویژگی عددی نمونه یا زیر نمونه‌ای است. آماره ها را با حروف لاتین نشان می‌دهند.
    مثلاً میانگین اجاره بهاهای یک نمونه ی تصادفی ۴۰ تائی از آپارتمان های دو اتاق خوابه در یک شهر یک آماره است آن را با حرف نشان می دهیم و مثلاً می نویسیم ۴۰۰۰۰=X بار همچنین میانگین اجاره بهاهای یک زیر نمونه ی ۲۰ تایی از آپارتمان های دو اتاق خوابه نوساز در آن شهر یک آماره است آن را هم با نشان می دهیم. مثلاً می نویسیم ۴۵۰۰۰=X بار.

  4. پارامتر نسبت تعداد افراد دارای ویژگی مورد نظر در جامعه آماری به کل جامعه آماری
    آماره نسبت تعداد افراد دارای ویژگی مورد نظر در نمونه به تعداد کل نمونه .مثلا می‌خواهیم بفهمیم در یک کلاس چند نفر نمره قبولی می‌گیرند یا تعداد افرادی که نمره قبولی گرفتند به کل کلاس تقسیم (پارامتر)
    یا تعداد افرادی رو در نمونه ای که گرفتیم قبول شدند رو به کل نمونه تقسیم (آماره )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *